Bilder å minnes:

 

 
Slik vi husker den fra 2004
  

 
TAV kjøper rettighetene

 

 

Arbeidet starter

 

 

Prøvelanding 2009

 

 

Rullebanen forlenges i 2010


12.07.10 ankommer Borajet


Velkomstkomiteen

 

Første fly fra Europa i 2011

 


AnadoluJet april 2011

 

 

Siste nytt


GAZIPASA - INN I FRAMTIDEN»


Vi har hatt Gazipasa Flyplass som en hjertesak siden tidlig i 2004. De fleste trodde GZP aldri skulle bli en realitet. Vi var optimister - og gjorde det vi kunne for å påvirke myndighetene til å lytte til fornuft.

 

Vi feirer i 2014 ti-års-jubileum for vår kampsak. Og det er glede å se at flyplassen har kommet for å bli.

 

Virkemidler for å påvirke utviklingen av området var bl.a. etableringen av en nettside for Mahmutlar. Dette satte området på kartet. Mange har kommet hit, nettopp fordi informasjonen om området var utfyllende. Nettsiden førte til en forening kalt Mahmutlars Venner. Og for å informere både medlemmer og andre ytterligere, startet vi en avis i 2011. Navnet var Great Times. Etter to år oppgraderte vi avisen og endret navnet til JOURNAL. Nettsiden om Gazipasa Flyplass har operert i lang tid, for å gi deg løpende informasjon om utviklingen. Vi har i dag kommet til et punkt, hvor utvikling og begivenheter ikke lenger behøver å følges av "den eneste nettsiden for GZP". I dag har flyplassen sin egen nettside (fra TAV som drifter den). Og JOURNAL bringer de nyheter som er av interesse for alle som benytter flyplassen.

 

Vi lar Gazipasa-Flyplass.no ligge som et minne - for alle oss som ventet i spenning gjennom mange år, og for alle dere som synes det kan være artig å se "en flyplass blir til". Et manifest for ettertiden.

 

Videre oppdatering vil skje gjennom JOURNAL.

 

Takk for følget gjennom mange år!

 


GAZIPASA 2014»


Store utvidelser er vedtatt for Gazipasa flyplass. Utbyggingen skal skje vinteren 2013/2014 og baner vei for atskillig flere landinger neste år. Landingsbanen er foreløbig ikke noe problem for alle de 737-800 fly som allerede lander på GZP. Men forlengelse av denne er et videre steg, som ligger i kortene.

Terminalbygget tredobles i størrelse og inntil 6 fly kan parkere samtidig. Mulig passasjerstrøm øker dermed fra 500.000 til 1,5 millioner passasjerer årlig. En målsetting som er realistisk å nå, med tanke på utvidelsen av rutetilbudene.

 

Chartertrafikken fortsetter med større tyngde og det er antatt at SAS utvider ytterligere sine ruter.

 

SAS starter opp flyvningene 05.04.2014 og flyr i helgene fram til 05.07. Deretter blir det daglige avganger fra Oslo gjennom hele skoleferien.

 


GAZIPASA 2013»


Gjennom vinteren 2012-2013 utføres utvidelser av terminalbygget. Taxfree butikk blir endelig åpnet. Flyplassen står klar for sommersesongen 2013.

SunExpress starter internasjonale vinterruter 05.11.2013 fra Düsseldorf, Frankfurt og Leipzig/Halle.
Her kan du sjekke ruteplanene.

 

Fra Norge starter Ving som første selskap med sine reiser hver tirsdag, f.o.m. 30.04.
Les mer om saken… 

 

Vi velger å tro at andre selskaper vil følge etter Ving. Fra Sverige kommer både Ving og Apollo til Gazipasa i 2013. Apollo trodde lenge de ville være eneste charterselskap som reiser fra Sverige til Gazipasa.
Les mer om saken…

 

 

Ving lanserte umiddelbart at de også valgte Gazipasa flyplass for svensker som vil til Alanya.
Les mer om saken…

 

Og SAS har fulgt opp med ruter fra flere destinasjoner. Oslo, Stockholm og København er de første 3 byer med direkteflygning til Gazipasa. Utover dette benytter mange seg av SAS sitt suverene nettverk av forbindelsesflyvninger fra ulike destinasjoner innenfor de skandinaviske landene.

Gazipasa er ennå sesongflyplass for internasjonale flyvninger. Siste reise til og fra flyplassen i 2013, vil være SAS sin rute 02.11.2013.

 

Innenlandsflyene har gått hele sommeren og fortsetter gjennom vinteren 2013-2014.

 


GAZIPASA 17.12.2012»

 

Høsten 2012 avsluttet de internasjonale rutene sine flyvninger for sesongen. Men allerede 17.12.12. starter innenlandsflyvningene. Det er Pegasus som gjennom vinterhalvåret flyr 4 ganger i uken mellom Gazipasa og Istanbul (Sabiha Gökçen).

Dersom flyvningene vil forsette også i sommerhalvåret, vil dette kunne bli en forbindelse for nordmenn som ønsker å benytte Norwegians ruter til denne mindre flyplassen i Istanbul. Norwegian flyr f.o.m. 24.06.2013 til Sabiha Gökçen. Mandag, onsdag og fredag. Det er ennå ikke klarlagt om Pegasus fortsetter innenlandsflyvningene i sommerhalvåret. Men selskapet inntar stadig mer av chartermarkedet i Norge, og det er dermed en god nyhet at landingstillatelse er gitt……

 


GAZIPASA 05.07.2012»


Landingstillatelse er på plass. SAS maskinen forlater Oslo Gardermoen, badet i sol. Temperaturen viser 21 grader klokken 06.55. I Gazipasa venter 45 grader, og en forventningsfull velkomstkomite.


Avisen Great Times og foreningen Mahmutlars Venner arrangerte tur til Gazipasa for å møte SAS og de første nordmenn som lander på flylassen.

 

Her følger artikkelen fra Great Times, samt film og bilder vi har som et minne om dagen....

 

Torsdag 05.07.2012. Klokken er 09.00. Ukristelig tid for alle som har ferie. Men for mange nordmenn blir dette en historisk dag. Og det å kunne reise til Gazipaşa, som takket være ny motorvei bare ligger 20 minutter fra Mahmutlar og 30 minutter fra Alanya, er en begivenhet flere ønsket å ta del i. Vi møtte først opp på Aphrodites Garden til frokost, mens vi ventet på transporten.

Mahmutlars Venner fikk hjelp av Alanyatransfer, som stilte biler til disposisjon, gratis for medlemmene. Vi reiste komfortabelt til flyplassen. Stemningen var enorm. Vi følte oss som unger på julaften. På Gazipaşa ble vi tatt vel i mot av et utrolig hyggelig personale. De er alltid positive, men denne dagen ble de også smittet av nordmennenes entusiasme. Vi hadde med norske flagg, aviser og gave til SAS. Alt ble nøye gransket, på lik linje med all annen bagasje. Mange bilder foreviget denne historiske stunden.

Great Times møtte SAS sin station manager, Przemyslaw Junlewicz, som lovet at vi skulle få møte crewet og gratulere SAS med dagen.

Klokken nærmer seg 12.20. Brannbilene står klare, som vanlig på Gazipaşa flyplass. Da hører vi den velkjente lyden av kraftige motorer. Og første SAS fly fra Norge lander i flott stil på rullebanen. Flyet er et Boeing 737-700, og det bruker lite av rullebanen for å bremse opp, før det snur og kommer mot oss som venter. Synet av SAS logoen og det norske flagget på flykroppen, er rørende for flere av oss. Når vår fotograf skal ta bilde, må noen av oss tørke vekk noen gledestårer først.

Vi blir så invitert med til flyet, hvor crewet står pent oppstilt for fotografering. Flotte, norske personer i stramme uniformer. Et minneverdig syn som vitner om stolthet og særdeles god representasjon for landet vårt. Jeg har møtt mange SAS ansatte i mitt travle liv. Og samtlige har uttrykt stolthet over å tilhøre selskapet. I dag fikk flere av oss noe av denne følelsen «overført». SAS har på nytt fått en litt større plass i nordmenns hjerter.

Kapteinen som ble den norske pioneren i Gazipaşa, heter Esben Nielsen. Han mottok gaven vi hadde med til SAS og fortalte litt om landingen. Selve landingsbanen er veldig grei. Men det er vindforholdene som kan være vanskelig for enkelte flytyper. Dagens forhold var medvind, 15 knop, fortalte han. Og det ga en fin landing. Nielsen håper GZP vil ta i mot informasjon fra pilotene som lander der, som rådgivende «input» - slik at passasjerene skal oppleve størst mulig behag ved å lande på flyplassen. Dette skal vi som er her nede bringe videre, som et felles ønske fra alle passasjerer også. Med hele den nordiske foreningen i ryggen.

Vi vinker farvel til crewet og går for å møte ankomne passasjerer. De kommer strømmende ut av terminalbygget. Varmen slår i mot dem. Ferien er begynt!

Dette ble SAS sin dag. Det ble Mahmutlars Venners dag. Det ble alle nordmenn i Alanya-områdets dag. Tirsdag 10.07.2012 reiser Great Times selv med SAS til Gardermoen. En omfattende reportasje kommer i vårt august nummer. Vi vil da også bringe SAS egne tanker om fremtiden på Gazipaşa. Selskapets planer vil ha stor påvirkning for området vårt. Ikke bare for dem som allerede har funnet veien hit, men tilstrømningen vil øke enormt – når veien er blitt så kort til ferieparadiset!

GRATULERER SAS!
GRATULERER GAZIPAŞA !
GRATULERER ALLE NORDMENN I TYRKIA!
 

Se bilder og film fra SAS første landing.


GAZIPASA 03.07.2012»


Spenningen er til å ta og føle på. Klokken 18.10 skal første SAS fly lande på Gazipasa, nå kjent som GZP. Pressekorpset venter spent på å reise opp til GZP og dekke denne begivenheten.


Dessverre kom landingstillatelsen litt i seneste laget. Flyet ventet på overtid på Gardermoen. På Gazipasa sto spente nordmenn som skulle fly hjem med dette flyet. Det kom så melding til dem om å reise til Antalya, da det så ut til at landingstillatelsen ville drøye. En del ble plassert på busser. Noen ordnet seg privat transport. Like etter at alle hadde reist, kom landingstillatelsen. Bussene kunne fint ha snudd, men det var umulig å nå dem som hadde valgt privat skyss til Antalya. Slik ble jomfruturen utsatt til to dager senere.
 


GAZIPASA 01.07.2012»


Flyselskapet Tailwind landet klokken 23.00 med 146 passasjerer fra Belgia. Flytypen var Boeing 737-400, som kan romme maksimalt 159 pax.


Tailwind er tredje flyselskap som får landingstillatelse i Gazipasa. Avisene i området skrev uken før landing at fjerde og femte selskap som får landingstillatelse blir henholdsvis SAS og Hamburg Airways.

 

 

GAZIPASA 05.06.2012»


Danske Scanway hadde tidligere annonsert 4 turer pr uke til Gazipasa. Luftfartsverket tillater kun to pr selsakap. Strenge sikkerhetskrav medførte at Scanway først ble nektet adgang. Selskapet gjorde da en avtale med hollandske Corendon og fikk lande sitt første fly 05.06.2012

For mange dansker ble det en liten nedtur at flere av deres bestilte turer måtte gå til Antalya flyplass istedenfor. Men for alle dem som i dag allerde har landet på Gazipasa, er det en stor glede at rutene er i gang. Dette er bare begynnelsen. Neste år vil atskillig flere fly kunne tas i mot på Gazipasa flyplass.

 

 

GAZIPASA 09.05.2012»


Transavia fikk fornyet tillit, nå for sine Boeing 737-800 fly. 9. mai lander årets første Transavia fly på Gazipasa flyplass - med avreise fra Holland.

Flyet mottas også med stor glede og jubel fra det frammøtte publikum. Landingene begynner nå å bli så vanlige at ingen har filmet denne landingen. To internasjonale aktører er nå i gang. Hver av dem flyr to ganger pr uke mellom Holland og Gazipasa.

 

 

GAZIPASA 04.04.2012»


Gazipasa flyplass har fått godkjenning for å ta imot Boeing 737-800 fly. 4. april kommer første fly av denne kategorien fra Holland. Det er i år Corendon som er først ute.

Flyet mottas med samme heder og ære, som Transavia opplevde i 2011. De internasjonale rutene er av stor økonomisk betydning for Alanya-området.

 

 

 

GARDERMOEN - GAZIPASA 2012»


Dessverre ble ruten Rygge-Gazipasa lagt på is. Årsaken er en kombinasjon av for liten oppslutning om Rygge og at Sky Airlines ikke er klaret for landing på Gazipasa flyplass.

 

SAS derimot, har utvidet sine flyvninger mellom Gardemoen og Gazipasa fram til 20.10.2012. Selskapet vil se at de har "lagt gullegget", når det gjelder å sikre seg denne viktige flyplassen for Alanya-området. 03.07.2012 ønsker vi SAS velkommen for første gang.

 

 

RYGGE - GAZIPASA høsten 2012 »

 

Selskapet M-Travel vant kampen om denne etterlengtede ruten.

 

Den store nordiske foreningen Mahmutlars Venner la ned et enormt arbeid i 2011 for å bidra til å skape ruter for alle sine norske medlemmer og andre nordmenn til Gazipasa flyplass. Det er en glede å kunne meddele at vi nå har lykkes i dette prosjektet. M-Travel har i forkant av oppstarten med Gazipasa, valgt å sette opp ruter også til Antalya våren 2012. Disse rutene går fra Rygge, Ålesund og Bergen.

 

M-Travel kommer innen kort tid med konkret info og bestillingsmuligheter. Vi henstiller våre lesere til å vente med tålmodighet på dette.

Siden nyheten slapp ut til Mahmutlars Venners medlemmer, har alle linjer inn til M-Travel vært rødglødende. Vi har derfor valgt å standarisere svar på de spørsmål som kommer inn via denne nettsiden.

Under FAQ (frequently asked questions) lister vi opp spørsmålene som blir stilt og svarene på disse.

Finner du ikke svaret der, velger du ut i fra temakategoriene - og mailen du da sender- går direkte til rett person som kan besvare dine spørsmål.

 

Vi gjør oppmerksom på at det å starte en rute som pioner er en krevende oppgave. Mange av dere ønsker selvfølgelig at M-Travel skal fly fra hver eneste flyplass i Norge til Gazipasa. M-Travel vil utvide rutene etterhvert. Dette vil bli basert på et markedsanalysert behov. Vi vil at DU som passasjer skal være med å påvirke dette. Det opprettes om kort tid en spørreundersøkelse, som du kan delta i.

 

Mahmutlars Venner og Gazipasa Flyplass ønsker M-Travel hjertelig velkommen!

 

Vil du delta aktivt i kommunikasjonen på Facebook - klikk her.

 

GAZIPASA FLYPLASS har egen nettside»

Ønsker du å følge med på utviklingen av nettsiden som skal vise deg ankomster og avganger - klikk her.

 

GAZIPASA 2012»


Dette året blir et merkeår i Gazipasas historie. Mange flyselskaper starter internasjonale flyvninger.

Flere av selskapene begynner sine flyvninger allerede i april. Deriblant det danske reisebyrået Scanway/Tyrkieteksperten.

Fra Holland kommer Corendon, et av de største selskapene med Tyrkia som reisemål. Selskapet har satt opp flyvninger fra april, men første månde ble fullbooket lenge før 2012 startet.

SAS får en kort debut gjennom sommeren
Takket være høy aktivitet gjennom Mahmutlars Venner og egen facebook, var det lett å bruke jungeltelgrafen ved SAS sin avstemming om nytt reisemål. Over 4000 personer stemte fram Gazipasa. SAS har flyvninger 2 ganger pr. uke i perioden
03.07.-16.08.2012. For bestilling i denne perioden - klikk her.

Andre internasjonale selskaper som flyr til Gazipasa i 2012 er 
Air Finland.

SAS går fra Gardermoen til Gazipasa
Til glede for mange nordmenn. Men i og med at Norwegian har flyttet over til Torp og ikke lenger flyr fra Rygge, er mange østfoldinger og svensker skuffet. Vi jobber ennå med kommende muligheter for dere! Takket være iherdig innsats fra Mette Myrvang i M-Travel, flyr det tyrkiske selskapet SKY nå fra Rygge til Antalya.

 

Den nye hovedveien mellom Yesiløz og Gazipasa skal snart tas i bruk. Flyplassen vil deretter gradvis tilpasse seg større flytyper. Og det vil da bli duket for mange flere internasjonale aktører.

Innenlands flyvninger blir det også flere av i 2012. Både Borajet
og Anadolujet annonserer flyvninger. Det er ikke mulig å bestille via internett, ergo må begge selskaper kontaktes via mail eller telefon.


Følg med i den norsk-engelske avisen Great Times.

Vil du delta aktivt i kommunikasjonen på Facebook - klikk her.

 

RYGGE - GAZIPASA i høstferien 2011 »


Vil du være med på jomfruturen fra Rygge til Gazipasa?  Les  NYHETSBREV

Foreningen Mahmutlars Venner står som primus motor for organiseringen av det som kan bli den første av mange flyvninger fra Rygge til Gazipasa. Vi har lenge forhandlet med et selskap som er villig til å starte opp denne ruten. Høstferien 2011 er en god start. Høstferiegjestene bestiller tur/retur reiser.
Retur for turen ned - samt tur ned for å hente dem som er ferdige med høstferien, skal arrangeres som feiringsturer for Mahmutlars Venners innsats i prosjektet. Det vil da også bli anledning å bestille enveis billett fra Gaziapasa til Rygge - etter at høstferie-gjestene er avlevert. Samt en enveistur fra Rygge på flyet som skal hente dem en uke senere.

Følg med i NYHETSBREV og i den norsk-engelske avisen Great Times.

Ønsker du å delta på en slik jomfrutur eller har spørsmål - vennligst send oss e-post.

Vil du delta aktivt i kommunikasjonen på Facebook - klikk her

 


Historie er skrevet i Gazipasa »


Foreningen Mahmutlar Dostluk Dernegi (Mahmutlars Venner) arrangerte tur for å se på den første internasjonale landingen i Gazipasa. Med en stor og en liten buss, ankom en solid delgasjon av MDD det som engang var beiteområde for kyr. Flere medlemmer fulgte også i egne biler.

Det som møtte oss, var for det første en velorganisert flyplass. I tillegg var arrangementet for åpningen i en klasse for seg selv. Alle som fant veien denne dagen, fikk VIP-behandling. Flotte drinker, kanapeer, tyrkiske godbiter, nydelig musikk - atmosfæren var uforglemmelig.

 

Vi sjekket at flyet hadde gått fra Schiphol i tide. Landingen skulle foretas 20.15. Ti minutter forsinket så vi flyet komme. Lysene fra det, var som et stjerneskudd - for oss som har ventet i mange år. Et ønske var i ferd med å bli oppfylt. Et ønske som ikke bare betyr kort vei til ferieparadiset, men også vil ha enorme konsekvenser for områdets økonomi både nå og for framtiden.

 

Flyet sirklet to æresrunder over flyplassen før det landet. Boeing 737-700 flyet - trengte kun halvparten av rullebanens lengde. For denne dagen var landingsforholdene optimale. Det var en glede å konstatere at manges bekymring om rullebanens lengde, nå også kan gå over i historien.

 

Samtlige fremmøtte viste enorm glede over hendelsen. Man kunne tydelig se den spesielle relasjonen tyrkere og europeere har - i form av at totalt ukjente klemte hverandre og gratulerte hverandre. Stemningen kan ikke beskrives. Den måtte oppleves.

 

Så var det å ta i mot de første passasjerene. Noen så litt forvirret ut. Det var nok ikke alle som tenkte over at de var med på en jomfrutur. Men de fikk seg noen hyggelige overraskelser. Ikke bare i form av jubel fra mottakerne. Kurver med gaver ble delt ut til alle. Og en rekke av de fremmøtte fikk også blomster med seg hjem.

 

 

GRATULERER, TAV!

GRATULERER, Gazipasa!
GRATULERER, Alanya distrikt!

GRATULERER, Tyrkia!

GRATULERER, Mahmutlars Venner!

Reportasje og video i Yeni Alanya


TUR til Gazipasa - 27.04.11 »


Første landing skal feires av foreningen Mahmutlars Venner. Vi har bedt en turoperatør om å sette opp en fin dag for oss i Gazipasa, i forkant av landingen kl. 20.15.

 

Vi reiser fra Aphrodites Garden restaurant kl. 13.00. På den fine stranden i Gazipasa, blir det servert grillmat. Med på turen har vi guide, som vil lære oss mer om historien i området.

 

Ønsker du å være med på denne unike begivenheten?

 

Ta kontakt med oss på telefon: +90 535 722 7599

pr mail: post@mahmutlar.no

eller via Facebook

 

Pris for turen (inkluderer transport, guide og grillmåltid):

 

Ordinær : 60 lire       -          VIP : 50 lire

 


27.04.11 - en merkedag »

 

Den tyskeide turoperatøren Neckermann, som vil gjøre første internasjonale flygning til Gazipasa flyplass 27.04.2011, melder at de vil oppgradere antall reiser. Dette er basert på tre ganger så stor pågang enn hva som var forventet. I april og mai vil Transavia-fly, som er et av de flyselskap Neckermann benytter, lande ukentlig.
I perioden juli-september, vil det være to avganger pr. uke mellom Amsterdam og Gazipasa.
I oktober vil det igjen foretas en flygning pr. uke, frem til 26.10.2011.
Andre turoperatører og flyselskap forventes nå å følge i kjølvannet av Neckermann/Transavia. Ergo vil pågangen være mer intensivert enn tidligere forventet for 2011.

Flyvningene vil bli foretatt med Boeing 737-700. Denne flytypen er beregnet for 126 passasjerer.

 

Media-interessen for Gazipasa flyplass er enorm i Nederland. Hvilket legger et ennå større press på etterspørselen. Neckermann følger opp denne på en meget profesjonell og forretningsmessig måte. Nederlandsk presse vil selvfølgelig være på plass ved første landing.

Borajet har stoppet sine innelandsflyvninger pr. 26.03.2011. De viker for Anadolu Jet, som er datterselskap av Turkish Airlines. Dette betyr større fly, mer trafikk og utvidet service også for innenlandstrafikken. Anadolu Jet begynner også sine flyvninger i april 2011.

 

 

Onsdager »

 

Av en ironisk årsak, valgte Neckermann onsdager som sine første flyvningsdager til Gazipasa. Samme dag som den skandinaviske foreningen Mahmutlars Venner har sine treffdager.

 

 

Juni 2009 »

 

Første prøvelanding ble foretatt med et lite privat jetfly. Mottakelsen besto av en liten gruppe entusiaster. Piloten selv hevdet at dette var en av de beste flyplasser han hadde landet på.

      

 

 

12. juli 2010 »

 

Første kommersielle fly ankommer fra Istanbul. Filmen viser at landingsbanen er mer enn lang nok for behovet for denne flytypen (ATR 72). Etter denne landingen er banen forlenget nok en gang. Og skal ha en ytteligere forlengelse i 2011. Velkomstkomiteen var på plass denne varme juli-dagen.


 

 

Norwegian - Norge»

 

Vi har informert Norwegian mye om utviklingen i Gazipasa. Her er fakta:

Rullebanen i Gazipasa er nå tilpasset alle fly opptil flytypen Boeing 737-700. For langdistanse har Norwegian i dag kun satset på 737-800. Denne flytypen er ennå ikke godkjent for landing i Gazipasa. I tyrkisk media er det presentert at utvidelsen som gjenstår, kan vente en stund. Dette fordi mange av flyselskapene som flyr til/fra Tyrkias mindre byer ikke benytter større fly enn 737-700.

Situasjonen i Gazipasa blir som med Norge og Boeing 747. De aller fleste norske flyplasser er ikke tilpasset for Jumbojet. Flere flyplasser har også atskillig lavere "terskler" enn dette også når det gjelder hvilke typer fly som kan lande der. I Norge har man da en praksis, at nordmenn som skal fly med Jumbojet til en destinasjon, tar en annen flytype til store forbindelsesflyplasser i Europa og drar videre med de største flyene derfra.

Ryanair har også bestemt seg for å satse mest på 737-800 fly. Ergo har de to store lavprisflyselskapene i Europa ekskludert Gazipasa, slik den er tilpasset i dag.
Et irsk og et norsk investorselskap arbeider nå sammen - og er i dialog med TAV - for å sette opp en løsning for Storbritannia og Skandinavia.

Følg med på den spennende fortsettelsen.........

 

 

Flyteknikk»

 

De fleste lesere av nettsiden er selv passasjerer uten kjennskap til flytyper og landingsforhold. For å skape litt bredere forståelse av landingsforholdene på Gazipasa flyplass, hvorfor det tar tid å bygge opp en optimal flyplass, samt hva de ulike flytyper har som egenskap - legger vi ut en enkel informasjon. Dersom du skulle ha ytterligere spørsmål, ta kontakt med oss på e-post.
Gazipasa flyplass har i dag en rullebane som med full sikkerhet kan ta ned fly opptil Boeing 737-700. I teorien kan 737-800 også lande der, men i en situasjon hvor landing blir avbrutt i det man er nesten nede på rullebanen, vil man være nødt til å stige opp igjen mot berget som ligger et stykke nord for flyplassen. Det er en mikroskopisk sjanse for at dette vil gå galt. Men luftfarten skal være totalt uten mikroskopiske sjanser for ulykker. Derfor velger man også i Gazipasa å sette de grenser som er satt.

 

 

TAV planlegger videre»

 

Tepe Akfen Ventures leaser og drifter flere flyplasser. Ikke bare i Tyrkia. Dette er et selskap med høye ambisjoner. Planen med Gazipasa, er å kunne ta imot 3 millioner passasjerer hvert år. Under ser du en mulig konstruksjon av fremtidens terminalbygg:


 


Mer info om TAV og Gazipasa»

 

Må du ennå klype deg i armen og lure på om dette er en drøm?

 

Les mer på:

 

WIKIPEDIA 

 

AIRPORT TECHNOLOGY

INNENLANDS FLYGNINGER


Velkommen til Gazipasa, hollendere!
Norske flagg skal også vaie i vinden denne historiske dagen....

Pro Admin Ltd © 2003 • Privacy Policy • Terms Of Use